Poradíme, jak si zařídit zdravé pracovní místo

Zdravé pracovní prostředí a správná ergonomie pracovního místa se podepisuje nejen na zdraví zaměstnanců, ale také na jejich produktivitě. Správně zařízené pracovní místo je důležité nejen v kanceláři, ale také v domácí pracovně. Na co se zaměřit?

Proč je kvalita pracovního místa důležitá?

V České republice se ročně eviduje okolo 2,5 milionu případů pracovní neschopnosti z důvodu nemoci. Přitom až 80 % z nich je možné předcházet tím, že budete brát zřetel nejen na prevenci, ale také na kvalitu pracovního prostředí. Samozřejmě je důležitá nejen pestrá a vyvážená strava, dostatek pohybu, ale také ergonomicky zařízené pracovní prostředí, světelné a tepelné podmínky kanceláře nebo dostatek čerstvého vzduchu.

Práce z domu

Vhodné zařízení a koncepce kanceláře či pracovny

Ať už pracujete z domu nebo chodíte do kanceláře, vždy je důležitá duševní i sociální pohoda. Té je možné dosáhnout kvalitními pracovními podmínkami. Velkou pozornost je dobré věnovat koncepčnímu řešení prostoru, ale také vybavení.

Každý zaměstnanec by měl mít dostatek prostoru pro svoji práci, ale zároveň by neměl být odtržený od týmu. Zejména v otevřených kancelářích je důležité vyřešit to, aby se pracovníci vzájemně nerušili. Podobný problém budete zřejmě řešit i při práci doma. Pokud nemáte samostatnou pracovnu, ale musíte pracovat například z obývacího pokoje, je vhodné pracovní místo od zbytku pokoje oddělit třeba stojacím regálem nebo paravánem.

Kromě kvalitně vybavených prostor na práci byste měli mít také možnost odejít někam, kde budete relaxovat nebo mít možnost si popovídat s kolegy. Tyto místnosti mohou být vybaveny pohodlnými křesly, lehacími vaky, stolním fotbálkem nebo třeba pingpongovým stolem. Délku pracovní doby byste si měli ideálně rozdělit na dobu práce a odpočinku, přičemž pracovní doba by měla trvat zhruba 52 minut a odpočinek 17 minut. 

Pracovní prostory

Vhodný kancelářský stůl

Vhodný kancelářský stůl by vám měl zpříjemnit průběh pracovního dne. Měli byste jej mít i ve své domácí pracovně. Běžné rozměry kancelářského stolu činí na výšku 74 cm, délka se pohybuje okolo 160 cm a hloubka je obvykle 70 cm. Můžete však sáhnout i po stolech větších. Kancelářské stoly mohou být opatřeny otvory pro kabeláž, ale také zásuvkami. Ze zdravotního hlediska se doporučuje vystřídat sedavou polohu za polohu stojící. V tomto ohledu je nejlepším řešením výškově nastavitelný stůl, u kterého můžete nejen sedět, ale také stát. Stání a sezení byste mezi sebou měli střídat ve 30- až 40minutových intervalech.

Ergonomická židle

Ergonomická židle je investicí do vašeho zdraví. Správná židle by měla mít:

  • hlavovou opěrku s nastavitelnou výškou i horizontálním posuvem,
  • výškově nastavitelné opěradlo, u kterého je možné upravit i sklon,
  • možnost aretace houpání,
  • nastavitelnou bederní opěrku,
  • tuhý, ale pružný sedák umožňující nastavení výšky, délky i sklonu,
  • výškově nastavitelné područky s možností předozadního posunu,
  • pevnou základnu, která umožňuje plynulé otáčení a tichá kolečka.
Kancelářská židle

Světlo, teplota a čerstvý vzduch

Kvalita vnitřního prostředí i výkon pracovníků se odvíjí od vhodných světelných podmínek. Důležitá je kombinace denního světla, která do kanceláře proniká přes plastová či hliníková okna, ale také optimální množství umělého osvětlení. Nedostatek denního světla má zásadní vliv na lidský organismus a ovlivňuje duševní i tělesné zdraví.

Je však nutné pamatovat také na to, že zejména v létě proniká přes velké prosklené prostory do místnosti nejen světlo, ale také teplo. Proto je důležité je opatřit vhodnou stínicí technikou. Na okna je vhodné instalovat venkovní žaluzie, které zabrání pronikání tepla do místnosti, ale zároveň umožní zde mít dostatek světla. Předokenní žaluzie dokážou teplotu v místnosti snížit až o několik stupňů Celsia. Nemusíte tedy vlastnit klimatizaci, jejíž používání zejména v létě vyvolává mezi kolegy značné rozepře.

Další možností jsou předokenní rolety, které skvěle izolují, zaručují dokonalou tmu a fungují také jako bezpečnostní opatření. Zatemňovací rolety však neumožňují pronikání světla. Proto je vhodné je zkombinovat například s vnitřními žaluziemi. Své uplatnění najdou především v kancelářích v přízemí. Po odchodu z práce můžete rolety na oknech stáhnout, čímž zamezíte pronikání tepla a přehřívání kanceláře v době pozdního odpoledne. Navíc mohou odradit zloděje. Jestliže máte v kanceláři střešní okno, je vhodné jej rovněž opatřit roletami či žaluziemi.

Kromě denního světla je důležitá přítomnost umělého osvětlení. V místnosti nesmí chybět osvětlení centrální. Uplatnění najdou také lampičky na pracovních stolech. Je vhodné, aby bylo možné intenzitu světla regulovat.

Čerstvý vzduch

Na pracovní výkon, ale také na zdravotní stav má velký vliv přísun čerstvého vzduchu. Do kanceláří se doporučuje instalovat vzduchotechniku, která hlídá koncentraci CO₂ v místnosti a při překročení limitu začne do místností přivádět čerstvý vzduch. Na větrání nezapomínejte ani v domácí kanceláři. Vydýchaný vzduch může mít za následek bolest hlavy, pálení očí či vysušené sliznice.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *