Tipy, jak posílit imunitu dětí i dospělých

Imunitní systém je jedním z mnoha důmyslných mechanismů, které tvoří vybavení lidského těla. Udržuje rovnováhu těla tím, že rozpoznává, co je škodlivé a co neškodné.

Posiluje imunitu vůči patologickým změnám a zahrnuje autotoleranci vůči vlastním tkáním. Hlavní regulační jednotkou specifické imunity je leukocyt, který se vyvíjí v kostní dřeni a následně dozrává v brzlíku. Je známý jako T-lymfocyt. T-lymfocyt může aktivovat jiné buňky imunitního systému nebo se přímo podílí na inaktivaci škodlivých procesů. Narušení buněčné imunity vede k poruchám imunity a oslabení imunity, což vede k různým onemocněním.

Imunita u dětí

Zdravý dětský organismus je velmi silný a životaschopný. Díky zdravému životnímu stylu je schopna odolávat patogenním vlivům prostředí. Během kojení je chráněno množstvím látek potřebných pro jeho vývoj a zdraví. Ve stáří je důležitá vyvážená strava plná přírodních vitaminů a dalších prospěšných látek. Pokud není narušen duševní a tělesný vývoj dítěte, je jeho imunitní systém silný a dokáže se vypořádat s běžnými nemocemi.

Imunita dospělých

V dospělosti je člověk zatížen mnoha životními překážkami a problémy, které mohou výrazně snížit imunitu. Psychický tlak má na imunitní systém stejně negativní dopad jako fyzické přetížení. Špatný životní styl, nedostatek odpočinku, práce ve škodlivém prostředí a mnoho neléčených drobných onemocnění vážně narušují vnitřní prostředí organismu. Pokud k sobě zaujímáme dlouhodobě ničivý postoj, je jen otázkou času, kdy náš imunitní systém selže.  Únava našeho obranného systému dává jasné signály.

  • bolesti hlavy
  • únavový syndrom
  • nechuť k jídlu nebo přejídání
  • závratě
  • výkyvy nálad
  • časté viry
  • časté zánětlivé procesy
  • výskyt úrazů
  • celkové tělesné potíže

Pokud se objeví některý z těchto příznaků, je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Pouze odstraněním příčiny můžete učinit krok k nápravě.

Imunita ve stáří

Regenerační schopnosti staršího člověka jsou zpomaleny. Organismus je zranitelnější vůči vnějším vlivům a náchylnější k nemocem. Imunitní systém již nefunguje na 100 %, a proto by starší lidé měli věnovat více pozornosti svému zdraví. Vstřebávání životně důležitých látek z potravy k udržení zdraví nestačí. Mnohdy musí sáhnout po různých vitamínech a doplňcích stravy.

Procházky na čerstvém vzduchu by měly být každodenním zvykem. V dnešní době se setkáváme s prvkem nadměrné expozice lékům. Na každou nemoc existuje pilulka. Starší lidé navštěvují lékaře častěji a zvyšuje se množství předepsaných léků. Proto je vhodné, aby váš lékař čas od času zkontroloval léky, které užíváte, a případně je snížil.

Ledviny a játra mohou být přetíženy a člověk se dostává do začarovaného kruhu nemocí. Imunita je tím značně oslabena a je velmi obtížné dostat se zpět do normálu. Kouření a alkohol mají na imunitu starších osob velmi nepříznivý vliv. To se projevuje častými až chronickými záněty.

Vyvážená strava s kombinací vitamínů a minerálů a zdravý životní styl udrží imunitu člověka a zaručí mu fyzickou pohodu i ve stáří.

Jak na posilování a podporu imunity

Pokud jste se rozhodli pečovat o své zdraví, měla by být péče o váš imunitní systém prioritou. Poradíme vám, jak to udělat:

1. Zdravá výživa a dieta

Vyvážená strava je základem zdraví. Obezita je zabijákem imunity. Kromě základních složek stravy (bílkovin, sacharidů a tuků) musí denní dávka obsahovat řadu vitaminů a minerálních látek. Ráno dodejte svému tělu porci vitamínů v podobě smoothies – nejlepší a cenově nejdostupnější volbou pro imunitu je ovocný, zeleninový nebo kombinovaný koktejl.

Pokud procházíte těžkým životním nebo zdravotním obdobím nebo v zimě, nezapomeňte doplnit stravu kvalitními vitamíny nebo produkty, které je obsahují.

  • vitamín C, D, E
  • kombinace vitamínů, minerálů a antioxidantů obsažených v rakytníkových extraktech
  • výtažky z rostliny echinacea, která obsahuje výjimečnou kombinaci na podporu imunity a léčbu mnoha zánětlivých procesů
  • výrobky z hlívy ústřičné – obsahují vitamíny B, C, D, K, železo, draslík, minerály selen a beta-glukany, které jsou nezbytné pro imunitu
  • bylinky a čaje – odvary a čaje jsou nejlepší a nejpřirozenější formou pro posílení imunity. Kromě výše uvedených bylin bychom neměli opomenout černý bez, lopuch, šípky, kapuci, tymián, šalvěj, zlatobýl a pampelišku. Mnohé z nich lze v létě sbírat v přírodě, ale v lékárnách jsou k dostání celoročně. Zpříjemněte si zimní večery přípravou bylinných čajů a posilte svou imunitu přírodní cestou.

Nezatěžujte své tělo během dne těžko stravitelnými potravinami. Pokud se vám stane, že to s pitím přeženete, zvyšte příjem čisté pitné vody, která vám pomůže rychleji a snadněji vyplavit škodlivé látky z těla. Nezapomeňte na velkou porci zeleninové přílohy k obědu nebo doplňte tělu vitamíny v podobě zeleninového koktejlu v době oběda.

Jezte zeleninu a ovoce pokud možno syrové. Listová zelenina je obzvláště účinná pro silnou imunitu a lze ji podávat večer. Chcete-li si být jisti kvalitou syrové stravy, vyhledejte ve svém okolí farmáře. Čerstvá zelenina a ovoce čerstvě natrhané na zahradě jsou balzámem pro duši i imunitu.

2. Pohyb

Lidské tělo je spojeno s pohybem. Při pohybu se v mechanismu chemických reakcí spustí lavina. Pokud správně zvýšíme pohybovou zátěž, tělo funguje jako hodinky, jeho složky se posilují a zvyšuje se jeho imunita. Pokud přidáme bonus – pohyb na čerstvém vzduchu, v přírodě, na horách nebo u vody, váš pocit odhalí, co jste udělali pro své zdraví.

Silné a pevné tělo mnohem snáze odolává všem nemocem. Člověk, který sportuje a cvičí, má dostatek kyslíku ve všech částech těla, a proto je jeho imunita vůči útokům negativních vlivů připravena.

3. Regenerace

Vystresovaný a přetížený organismus vám vyšle různé signály. Únava, nervozita, nezvládání běžného každodenního stresu, drobná nebo rozsáhlejší onemocnění. Pak je nejvyšší čas na odpočinek a regeneraci. Kromě kvalitního spánku můžete o své tělo a imunitu pečovat také pomocí regeneračních metod.

  • masáže
  • whirlpooly
  • saunování s následným ochlazením
  • kryoterapie
  • bahno nebo zábaly s přísadami
  • perličkové koupele
  • akupunktura
  • koupele nohou kneipp
  • skotské střiky
  • aromaterapie
  • muzikoterapie
  • inhalace léčivých látek
  • pití léčivých minerálních vod

Rehabilitační a regenerační procedury je třeba aplikovat po určitou dobu, a proto je nejideálnější minimálně týdenní pobyt v lázeňském zařízení. Pokud si to z časových nebo jiných důvodů nemůžete dovolit, navštěvujte regenerační zařízení pravidelně a dlouhodobě o víkendech alespoň 2× měsíčně.

4. Babiččiny rady na posílení imunity

V dobách, kdy medicína teprve vznikala a farmaceutický průmysl byl v plenkách, byly metody léčby velmi jednoduché. Lidé byli spojeni s přírodou a poznáváním přírody zanechali poselství pro dnešní generace. Díky moudrosti našich předků tak můžeme i dnes najít jejich recepty na různých sociálních sítích. Nabízíme vám několik typů domácí lékárny pro posílení imunity a léčbu běžných zánětlivých onemocnění.

  • Kopřiva – kopřivový odvar preventivně posiluje imunitu, čistí organismus a pomáhá při bolestech hlavy, plísních, odstraňuje únavu, posiluje cévy, výrazně zlepšuje stav při poruchách krevního oběhu.
  • Jasan – pomáhá při bronchitidě, laryngitidě a zánětu hrdla, kašli, astmatu.
  • Heřmánek – posiluje nervový systém, pomáhá při vyčerpání, nachlazení, horečce. Kromě odvaru k pití je vhodný jako přísada do koupele, odvar k inhalaci.
    • Domácí výroba heřmánkového oleje: Skleněnou nádobu naplníme až po okraj květy heřmánku, zalijeme olivovým olejem, uzavřeme a necháme stát 14 dní na slunci. Přecedíme a uchováme v chladničce.
  • Šalvěj – čistí játra, pomáhá při zánětech mandlí, krku, zubů, hrtanu a ústní dutiny.
  • Kromě výše uvedených receptů je vhodné pravidelně pít čaj ze směsi bylin – černého bezu, ostružinových a malinových výhonků, jahodových listů, lipových listů, meduňky, máty, smrkových výhonků a skořice – na posílení imunity.
  • Zázvorový sirup – nastrouhejte zázvor a zalijte ho citronovou šťávou, nechte 24 hodin louhovat, šťávu přeceďte přes gázu, přidejte med, promíchejte a uložte do skleněné nádoby v lednici. Takto připravený sirup se užívá po lžičkách třikrát denně.
  • Sirup ze smrkových výhonků – používá se preventivně k posílení imunity nebo při horečnatých stavech či chřipce.
    • Recept na sirup: Mladé smrkové výhonky omyjte a naskládejte do skleněné nádoby s cukrem a plátky citronu. První vrstvu musí tvořit výhonky, poslední cukr. Když je sklenice plná, přikryjte ji celofánem a uzavřete gumičkou. Nechte louhovat na slunném místě po dobu 2 až 3 týdnů. Poté vzniklý sirup sceďte a uložte do chladničky.

Imunita po kovidu

Pandemie, která otřásla světem, přiměla lidi zamyslet se nad významem zdraví. Poznali jsme, že jen člověk s pevným zdravím snáze odolá negativním vlivům civilizace. Fyzická i psychická připravenost na možné anomálie prostředí kolem nás je nutností. Proto jsme pro vás připravili tyto tipy, jak pečovat o svou imunitu, ať už jste covid-19 překonali, nebo ne.  Ti, kteří se po prodělané nemoci stále nemohou vrátit do normálního stavu, musí věnovat zvýšenou pozornost všem výše uvedeným informacím. Příroda je k lidskému zdraví štědrá, a proto neváhejte a využijte toho, co nabízí.

Lidská imunita je zázračný mechanismus. Chraňte ji, pomáhejte jí a ona se vám odmění zdravím a životní silou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *