Jak docílit ergonomie práce v kanceláři i na homeoffice

Ačkoliv je práce „u stolu“ mnohými vnímána jako jednoduchá a nenáročná, pojí se s ní ve skutečnosti vážná zdravotní rizika, která mohou způsobit i přetrvávající problémy. Třeba taková bolest zad a krční páteře jsou nejčastější obtíže, s nimiž je prakticky nemožné fungovat. Předcházet jim však můžete za pomoci správně nastavené ergonomie pracovního místa a dodržením jednoduchých zásad práce na počítači – jak v kanceláři, tak na home office.

H2: Dodržujte správnou hygienu práce na počítači

I když jsou stůl a židle naprostým základem, není to všechno, neboť mnoho lidí neumí u počítače sedět správně. Touto problematikou se zabývá hygiena práce u PC, podle níž je nutné vytvořit prostředí, které bude ochraňovat fyzickou i psychickou stránku člověka. Dodržením těchto zásad bezpečné práce na PC a užitím správných kancelářských potřeb předejte mj. únavě, ztrátě soustředění, problémům s pamětí i přetěžování organismu.

Základem je čistý pracovní kout (stůl) s dostatkem prostoru, u něhož se nebudete mačkat s kolegy. Na produktivitu má zásadní vliv dostatek kyslíku a denního světla, stejně jako správně nastavená výška monitoru, vzdálenost od něj, nebo správná poloha končetin. Ovšem nutno podotknout, že je nutné zvolit kvalitní pracovní stůl a židli, a to ideálně s nastavitelnou výškou, neboť člověk se 170 cm nemůže mít stejně uzpůsobené pracoviště jako ten se dvěma metry.

  • výška pracovního stolu by měla být 70 až 74 cm:
  • sedák pracovní židle zase ve výšce 38 až 55 cm
  • na střed monitoru byste měli shlížet v úhlu asi 20 až 35 stupňů při vzdálenosti 50 až 80 cm
  • horní končetiny musí být v úhlu asi 90 až 100 stupňů
  • nohy pak musí svírat pravý úhel mez trupem a stehny i mezi stehny a lýtky a měly by o zhruba 10 cm přesahovat sedák, aby nedocházelo k jejich otlačení

Jakmile si tohle nastavíte, mělo by se vám pracovat výrazně lépe. Pokud jste například nižší postavy a nedosáhnete pořádně nohama na zem, můžete rozdíl vyrovnat ergonomickou podložkou pod nohy, díky níž se vám nebudou otlačovat stehna, a rovněž nebudete muset mít ruce „ve vzduchu“. Kdo má opěrky rukou pod úrovní desky stolu, budou se mu ruce odkrvovat, a časem se dostaví bolest krční páteře a ramen, což je velmi nepříjemné.

pořádek na pracovišti

H2: Základem práce v kanceláři je ergonomické sezení

Bezpečnost práce na počítači je mnohdy podceňována, každý zaměstnanec má přitom ze zákona právo na komfortní pracovní prostředí. Už dávno nestačí „nějaký stůl a židle“, v obou případech se jedná o stěžejní zařízení kanceláře, které spolu musí korespondovat. Ať pracuje na home office nebo docházíte do firmy, je třeba zvolit k dosažení ergonomie práce na PC takové vybavení, které bude odpovídat výšce pracovníka a umožní mu držet tělo ve vhodné pozici.

Pokud se naučíte, jak sedět u PC, nebude nutné nuceně vypínat hruď; tělo totiž může získat přirozenou oporu díky kvalitní pracovní židli, což vám značně uleví od bolesti zad, krku, ramen, ale i rukou a nohou. Zdravé sezení u PC je naprosto nezbytné, a to zejména plánujete-li v kanceláři sedět den co den po dobu několika let. Pokud si navíc k židli pořídíte i kvalitní pracovní stůl, vyhnete se bolestem a únavě i po dlouhém dni.

H3: Jak vybrat ergonomickou pracovní židli

I když může někdo občas posedět de facto na čemkoliv, z dlouhodobého hlediska je kvalitní pracovní židle nezbytná. Mnozí však podceňují význam její i dalších kancelářských potřeb, a to zejména v nižším věku, kdy je tělo ještě relativně odolné a snáze se přizpůsobí i nekomfortním polohám. S přibývajícími roky nebo odsezenými hodinami při práci v administrativě se však může začít ozývat zdraví.

Abyste problémům předcházeli a zůstali pozorní po celou dobu práce na PC, měla by mít kancelářská židle sedák ve výšce 38 až 55 cm – tedy tak, aby nohy svíraly úhel 90 stupňů. Podstatná je také pevná konstrukce a podpírání bederní páteře, díky čemuž nebudete muset zatínat svaly a neustále dbát na rovné držení těla. Většina ergonomických židlí má z tohoto důvodu mírně prohnuté (vypoulené) opěradlo.

ergonomická pracovní židle

Neméně důležité jsou pak opěrky rukou, na něž si pracovník položí lokty (případně část předloktí) tak, aby svíraly horní končetiny správný úhel cca 90 stupňů. Pro ergonomii sezení u počítače je to úplný základ, a kdo zvolí nevyhovující židli, začne dříve či později pociťovat její nedostatky. Například ve firmách je navíc ze zákona nutné dbát na bezpečnost práce s počítačem, která začíná právě správným sezením.

H3: Podle čeho zvolit ergonomický pracovní stůl

Ať na počítači pracujete v kanceláři nebo na home office, existuje dle bezpečnosti práce na PC doporučení, jak vysoký by měl stůl být – to se však hodí spíše pro lidi středního vzrůstu a není proto směrodatné. Zejména vyšší pracovníci mohou při nevhodně zvoleném stolu pociťovat bolesti krční páteře a ramen, čemuž jde naproti i špatná vzdálenost od monitoru. S problémy však spolehlivě pomohou ergonomické kancelářské potřeby.

Kvalitní pracovní stůl by měl proto nabízet desku ve výšce kolem 70 až 72 cm, ale konečné nastavení vždy závisí na výšce konkrétního člověka. Deska stolu by měla být dostatečně hluboká, aby umožnila postavit monitor do vzdálenost nejméně 50 cm od obličeje, a bylo možné jej nastavit do pozorovacího úhlu zhruba 25 stupňů. Pokud nemá obrazovka polohovatelnou výšku, může vám pomoci stojan pod monitor.

Ve spolupráci s židlí je pak nutné, aby svíraly ruce cca pravý úhel, což znamená, že budete mít horní část paží podél těla, a v nejlepším případě jim poskytnou oporu zmiňované opěrky rukou. Pokud přesto rádi měníte polohy, nebo dokonce u práce stojíte, jsou dobré výškově nastavitelné stoly, díky nimž si může ergonomii a hygienu při práci s počítačem přizpůsobit každý podle sebe.

ergonomický pracovní stůl

H2: Pomoci mohou i pracovní počítače a příslušenství

Kdo se prací s počítačem živí a neplánuje od ní upustit, měl by řešit zdravotní rizika s předstihem, ideálně hned od počátku. Třeba ergonomická myš může být jediným rozdílem mezi bolestí ruky a šlach, které jsou u klasických myší překroucené a nadměrně namáhané. Čím více se budete věnovat detailům, tím zdravější sezení v kanceláři si zajistíte. A jak poznáte, že to děláte správně? Jednoduše: nic vás nebolí a ani po celém dni sezení u počítače nejste unavení.

Ergonomické pomůcky pro pracovní místo s počítačem však mají mnoho podob. Vedle výše zmíněné podpěrky nohou to může být i stojan pod monitor, podpěrka ruky při práci s myší i klávesnicí, speciálně upravená kancelářská židle, ale i další kancelářské potřeby. S jejich pomocí tak přetvoříte pracovní místo na ergonomické i přesto, že si nemůžete pořídit nový stůl, ale rádi byste udělali něco pro své zdraví.

zdravé pracovní prostředí

Pokud pociťujete během sezení u počítače únavu, ačkoliv máte správně nastavenou ergonometrii pracoviště, může být na vině špatná hygiena či nevyhovující monitor. Zejména ty starší nebo s lesklým povrchem mohou uživatele zbytečně oslňovat, což obvykle vede k namáhání očí a bolestem hlavy. V takovém případě můžou pomoci speciální filtry na monitory a antireflexní stínítka, která dokážou snížit vyzařování monitoru až o 95 %.

Po jejich instalaci dojde k eliminaci dopadů na vaše zdraví i podpoře hygieny práce na počítači. Správně zvolený filtr také celkově zlepší obraz, resp. ho udělá ostřejším a vykreslování barev bude jasnější. Zásadní vliv má však při práci na PC také světlo – nejlepší je sice denní, pokud ale sedíte u počítače dlouho do noci, nespoléhejte se pouze na záření monitoru. Pořiďte si alespoň lampu se správnou barvou světla, ideálně však sviťte v celé místnosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *