10 mýtů o zdravé výživě

S nadváhou se potýká více než polovina obyvatel. Zatímco v mládí stačí mírně upravit jídelníček a více se hýbat, s přibývajícím věkem je to mnohem složitější a obtížnější. Mírná úprava jídelníčku s trochou cvičení nefunguje a kila přibývají. Člověk sáhne po nových, dostupných informacích a vyzkouší různé dietní programy. Mnohokrát neúspěšně. Důvod je jednoduchý – nedržte dietu, ale zvolte správný a zdravý životní styl.

Hladovění vede k přejídání po dietě a následnému dvojnásobnému nárůstu hmotnosti. Pokud si chcete trvale udržet svou váhu, musíte si vytvořit trvalý dietní a cvičební režim. Zapomeňte na jídlo a pití prázdných kalorií a začněte nakupovat zdravé potraviny. Tuky, cukry a bílkoviny nemusí být vašimi nepřáteli a mýty o stravě nemusí být vždy pravdivé. Než začnete, přečtěte si informace o složení zdravých potravin. Pokusíme se objasnit několik mýtů, které kolují o zdravých potravinách.

zdravá výživa

1.Rýžové chlebíčky jsou zdravější než jiné pečivo

Rýžové chlebíčky mají sice v názvu slovo chlebíček, ale tento výrobek nemá s chlebem nic společného. Jedná se v podstatě o zrno rýže nebo kukuřice, které se zpracovává pufováním. Tato technologie zpracovává zrna na lehkou a snadno stravitelnou hmotu.Po jejím snědení se sice můžete cítit sytí, ale hladina glukózy v krvi vám prudce stoupne. Tato hladina pak klesne a vy pocítíte hlad. Pokud si vyberete chlebíček se sladkou polevou, je to, jako byste jedli běžné sladkosti. Obyčejný sendvič sice neobsahuje tuk, ale také žádné cenné živiny. Obsahuje sacharidy, které nám při hubnutí příliš neprospívají.

2. Pokud nebudete jíst, zhubnete rychleji

Skutečnost, že když nejím, hubnu, je zcela jasná, ale tento přístup k hubnutí je nejlepším způsobem, jak zcela rozbít metabolismus a psychickou stabilitu. Porušení zásad zdravé výživy se vám může krutě vymstít. Správné stravování vás může naučit erudovaný odborník na výživu nebo si přečtěte něco o zdravé a plnohodnotné stravě. Pokud si zvyknete na malé porce plné bílkovin, vitamínů a dalších správně vyvážených složek, máte vyhráno. Nemusíte trpět hladem a kila půjdou dolů.

hubnutí

3. K pročištění organismu je nutná pravidelná detoxikace

Detoxikace je očista těla a jeho orgánů. Množství chemických látek ve stravě, které nepříznivě ovlivňují trávicí systém, je stále vyšší. Tělo zatěžují také tučné a těžko stravitelné potraviny, které v jídelníčku mnohdy převažují nad zdravými potravinami. Objevuje se únava, bolesti hlavy, přibývání na váze a celková nepohoda. Pravidelná detoxikace v tomto případě nemusí přinést úspěch. Pouze změnou stravovacích návyků a pravidelným cvičením si můžete zajistit zdravé vnitřní prostředí. Jezte zdravě po celý rok. Zvyšte příjem vlákniny a bílkovin. Zdravé tuky a dbejte na dostatečný pitný režim. Nezapomínejte na pravidelné cvičení a sportování venku. Pokud budete dodržovat zásady zdravé výživy, vaše tělo se bude čistit průběžně a samo.

4. Při hubnutí je nutné vyloučit ze stravy tuky

Tuky se staly metlou doby. Bohužel nespravedlivě. Tuky jsou pro náš organismus nepostradatelné. Jsou zdrojem energie a rozpouštědlem některých vitaminů a minerálních látek. Je ochranným a výživným obalem nervů a je nezbytný pro funkci svalů a srážení krve.

Mezi tuky, které jsou pro nás škodlivé, patří transmastné kyseliny a některé nasycené tuky. Jsou průmyslově vyráběny a obsaženy ve většině průmyslově zpracovaných potravin.

Zdravé tuky jsou mononenasycené a polynenasycené. Jsou obsaženy v olivovém oleji, másle, ořechách, avokádu, arašídovém oleji, dále je to i losos, sardinky, různá semena, slunečnicový olej.

5. Je nutné cvičit každý den

Extrémy, kdy necvičíte vůbec nebo jste závislí a cvičíte, jsou jen extrémy. Každodenní trénink je nezbytný pro elitní sportovce, kteří jsou vedeni odbornými trenéry a propracovanou metodikou. V takovém případě je nutná rekonvalescence, rehabilitace a vyvážená strava. Je více než pravděpodobné, že tito sportovci pracují profesionálně a na plný úvazek. To znamená, že po skončení tréninku nepůjdou do jiného zaměstnání.

Pokud se rozhodnete cvičit nebo sportovat pro své zdraví, kompenzovat jednostrannou pracovní zátěž nebo jen jako koníček, každodenní trénink není nutný. Pokud tělo i přes únavu přetěžujete přílišnou námahou a přemáháním, může snadno dojít ke zranění nebo opotřebení kloubů. Ideální frekvence tréninku je 3 až 4 krát týdně. Začátečníkům stačí i dvakrát týdně. Dny, kdy necvičíte, využijte k delší procházce v přírodě.

Cvičení

6. Sacharidy jsou nepřítelem

Poměr sacharidů ve stravě je u mnoha odborníků na výživu kontroverzním tématem. Mnozí se přiklánějí k úplnému vyřazení sacharidů ze stravy, zejména ti, kteří chtějí radikálně snížit hmotnost. Takový krok však vyžaduje úpravu pohybového režimu, a to se bez sacharidů neobejde. Odborníci na výživu vám neřeknou, že primárním zdrojem energie v tréninkovém režimu jsou sacharidy. Bez nich budete v oslabeném stavu. To znamená rychlou únavu , slabý výkon a ještě rychlejší demotivaci. Sacharidy se však mohou stát skutečným nepřítelem, pokud je přijímáte nekontrolovaně, ve velkém množství a bez následného spalování.

7. Mléko zahleňuje

Na toto téma bylo provedeno mnoho lékařských a vědeckých studií. Ani jeden z nich tento mýtus nepotvrdil. Hlen nemá nic společného s pitím mléka. Mléko je základní a nezbytnou složkou potravy již od vzniku savců. Mláďata savců jsou reflexivně vybavena k sání mléka, které předurčuje povahu potravy, a tou mléko rozhodně je.

8. Bezlepková dieta je zdravá

Bezlepková dieta je velmi zdravá, ale pouze pro celiaky a osoby trpící nesnášenlivostí lepku. Pokud se rozhodnete držet bezlepkovou dietu jen kvůli módnímu životnímu stylu, musíte vědět, že mnohé bezlepkové potraviny jsou kaloričtější a méně výživné než potraviny, které lepek obsahují. Obiloviny, které obsahují lepek, obsahují také velké množství vlákniny, která je nezbytná pro zdravý trávicí trakt. Příkladem potravin s vysokým obsahem vlákniny je celozrnné pečivo, ovoce a zelenina.

Bezlepkové potraviny jsou mnohdy průmyslově zpracované a jejich výživová hodnota je velmi nízká. Existují důkazy, že přírůstek hmotnosti není způsoben lepkem, ale příjmem kalorií. Pokud jste zdraví a netrpíte žádnou alergií, je důležité, aby vaše strava byla vyvážená a bohatá na všechny důležité složky.  A co pomáhá při hubnutí?  Jednoduchý a dobře známý zákon příjmu a výdeje kalorií.

9. Vejce zvyšuje hladinu špatného cholesterolu

Vejce jsou jedním z nejdostupnějších zdrojů živin a bílkovin. Obsahují mnoho zdraví prospěšných složek. Vaječné bílkoviny obsahují devět důležitých esenciálních aminokyselin, vitamin A, B12, riboflavin, antioxidant selen, zeaxantin a lutein. Nasycené tuky zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a ty jsou ve vejcích vzácné. Přestože se cholesterol nachází ve vaječném žloutku, nemá na lidský organismus žádné škodlivé účinky. Díky svému složení pomáhá při tvorbě a udržování svalů a po jejich konzumaci se budete cítit sytí.

vajíčka

10. Denně bychom měli vypít 3 litry vody

Dodržování pitného režimu je v dnešní době velmi častým tématem. Každému je jasné, že denní příjem tekutin a zejména čisté pitné vody je pro lidský organismus nejdůležitější složkou stravy. Nedostatečný příjem tekutin vede k řadě onemocnění. Při zvýšené námaze, při vyšších okolních teplotách, ale také při psychickém přetížení je třeba zvýšit běžný denní objem přijaté vody. Dospělý člověk s průměrnou hmotností a běžnou zátěží by měl vypít 1,5 až 2 litry vody denně. Nadměrná konzumace vody však může tělo doslova otrávit. Nadměrné množství tekutin zatěžuje ledviny až do vyčerpání. Buňky v těle se naplní vodou a otečou, což je nebezpečné zejména pro mozkovou tkáň.

voda

Dalším negativem je nadměrné vyluhování důležitých minerálů. Proto je dobré prokládat čistou pitnou vodu minerální vodou, zejména v letních měsících a při sportovní zátěži.

Informace o životním stylu a stravě máme všude kolem sebe. Rozvoj gastronomie, zdravého životního stylu a metod péče o tělo nekončí. Proto to, co platilo před několika lety, dnes už nemusí být pravda. Než přijmete a začleníte do svého života novou informaci, ověřte si její důvěryhodnost z několika zdrojů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *